Aantal stations uitgerust met bankautomaten verdubbelt de volgende jaren

Het aantal stations uitgerust met bankautomaten zal de volgende twee jaar zo goed als verdubbelen, dankzij een contract tussen NMBS en Batopin (Belgian ATm OPtimization INitiative), het partnerschap van de vier grote banken in België dat een netwerk van bankneutrale cashpunten uitbouwt. De overeenkomst verstevigt de positie van de stations als stedelijke oriëntatiepunten (landmarks) en komt tegemoet aan een belangrijke prioriteit van de reizigers.

Batopin is een project van Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC die samen zorgen voor de uitbouw van een optimaal netwerk van bankneutrale cashpunten in België. Het contract van 10 jaar neemt aanvang op 1 oktober.

Het aantal stations uitgerust met bankautomaten stijgt van 42 naar 79. Het totale aantal bankautomaten verdrievoudigt tot 169 (ten opzichte van 58 nu).

Digitaal betalen is steeds meer ingeburgerd, maar cash blijft een belangrijke (sociale) rol vervullen, en zowel Batopin als NMBS willen via het netwerk in de stations inspelen op de vraag van de klant.

Stations zijn fysieke ontmoetingspunten en de selectie (https://batopin.be/nl/onze-cash-punten) omvat zowel evidente ‘high-traffic’ locaties als andere minder druk bezochte plekken die lokaal een belangrijke maatschappelijke rol spelen (bv in afwezigheid van een echt stadscentrum).

Batopin streeft naar een veilig cashpunt binnen een straal van 5 km rond de woon- of werkplaats voor 95% van de Belgische bevolking.

Bart Crols Woordvoerder NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in BelgiĆ«. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.