Bezoekcijfers van Train World museum blijven goed

22 april 2021 - Sinds de opening in 2015 mocht Train World, het museum van NMBS, in totaal al 760.000 bezoekers verwelkomen. Ook in 2019 zag Train World het aantal bezoekers met in totaal 145.000 toenemen. Dat is een stijging met 7% in vergelijking met 2018. Uiteraard kende Train World, net als alle andere musea, een moeilijk 2020. Maar dankzij de strikte sanitaire maatregelen en de inspanningen om het programma te laten doorlopen, wist het museum ondanks de sanitaire crisis toch mooie bezoekcijfers te behouden.

Gemiddeld aantal bezoekers vergelijkbaar met een gewoon jaar

Ook Train World ontsnapte niet aan de coronacrisis. In 2020 moest het museum 90 dagen de deuren sluiten. Het is dan ook niet meer dan logisch dat het museum op jaarbasis minder bezoekers telde dan het jaar ervoor (95.000 in 2020 t.o.v. 145.000 in 2019). Die daling is echter relatief. Als gekeken wordt naar het aantal openingsdagen wist Train World in 2020 immers gemiddeld 435 personen per dag te trekken. Dat is 93% van het dagelijkse bezoekersaantal in 2019 (gemiddeld 464 per dag).

Een label voor de genomen maatregelen

Crisis of geen crisis, Train World bleef zijn collecties verder onderhouden en voortwerken aan projecten voor nieuwe tentoonstellingen. Het museum nam echter ook een hele reeks maatregelen om de bezoekers in de beste omstandigheden te ontvangen (dagelijkse grondige reiniging van heel het museum, bezoekers spreiden over verschillende tijdslots, eenrichtingsparcours met markeringen op de grond, alcoholgel langsheen het volledige parcours, audiogids op smartphone via Train World-app enz.).

De strikte maatregelen die Train World nam kregen het Brussels Health Safety Label en lieten het museum toe om op het ogenblik van de versoepelingen in 2020 telkens meteen weer de deuren te openen.

Er werd ook gewerkt aan TrainWorld@Home, zodat je het museum thuis online kan verkennen.

Goede vooruitzichten voor 2021

De activiteiten van Train World zijn altijd blijven doorlopen, ook toen het gesloten was. De tentoonstelling Paul Delvaux (met meer dan 110.000 bezoekers) werd met zeven maanden verlengd en er werd ook hard gewerkt aan de opbouw van ‘Choco Loco’, de meest recente tentoonstelling die te bezichtigen was voor het publiek tot 18 april 2021 en meer dan 76.000 bezoekers had. Het museum bereidt momenteel de volgende twee delen van zijn programma voor 2021 voor: de tentoonstelling ‘Van Peking tot Hankou, een Belgisch avontuur in China’ en een tentoonstelling ‘Orient Express’, in het kader van Europalia. En dan is er ook nog de mini-tentoonstelling ‘Suske en Wiske’ die een groot succes kende met de uitgave van het album 'De Fluitende Olifant'.

Rekening houdend met de bezoekersaantallen tijdens deze eerste maanden van 2021 en de gebruikelijke seizoensgebonden schommelingen hoopt Train World dit jaar tussen de 110.000 en 120.000 bezoekers te mogen verwelkomen.