Choco Loco in Train World, het treinmuseum van NMBS

Tijdelijke tentoonstelling in een universum van chocolade en treinen

De tijdelijke expo 'Choco Loco' vindt plaats van 20 oktober 2020 tot en met 21 februari 2021 in Train World, het museum van NMBS, en neemt je mee op een heerlijke reis in een universum van chocolade en treinen.

In de 19de eeuw verspreidde de faam van de Belgische chocolade zich tot ver buiten onze landsgrenzen, net op het ogenblik dat ons land uitgroeide tot de tweede spoorwegmacht ter wereld. Wat is er verleidelijker dan deze twee werelden te laten samensmelten in Train World?

Deze tentoonstelling presenteert een twintigtal originele chocoladesculpturen die speciaal voor deze gelegenheid gemaakt zijn. François Schuiten, stripverhaalauteur en scenograaf van Train World, ontwierp de sculpturen. Chocoladekunstenaars Peter Teerlinck en Bart Steegmans van Sculpture Events namen de uitvoering van de beeldhouwwerken voor hun rekening.

Pierre Marcolini en Dominique Persoone, twee grote Belgische chocolatiers die voor het eerst de handen in elkaar slaan, zijn de peters van deze tentoonstelling. De twee artiesten ontwikkelden speciaal voor deze expo een unieke chocoladetablet. Ze gebruikten hiervoor hoogwaardige Criollo-cacaobonen, een uiterst zeldzame witte boon die zeer gegeerd is bij chocolademakers. Deze zijn op een duurzame én eco-ethische manier geteeld in het domein van Mathieu Brees, een Belgische teler wonend in Mexico. De tablet zal exclusief verkrijgbaar zijn in de Train World shop.

Deze tentoonstelling werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van onze partners Choco Story Brussels en Belcolade, en dankzij onze sponsors: de Nationale Loterij, de Federatie Wallonië-Brussel, de Stad Brussel, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de gemeente Schaarbeek.

Op het programma tijdens de expo 'Choco Loco':

• Lezing: welke kansen zijn er voor eerlijke cacao?
  • Chocoladetastings
  • Aangepaste gidsbeurten door onze professionele gidsen
  • Literaire wandelingen
  • Familieactiviteit voor jong en oud