COVID-19: veiligheidsmaatregelen in verband met fiets op de trein

Ingevolge de beslissing van de regering om fietsen op de trein tijdelijk (1 juli – 31 december) gratis te maken, is het aantal fietsen deze maand in vergelijking met juli 2019 met tachtig procent gestegen. Dit leidt op bepaalde treinverbindingen enerzijds tot heel wat ongemak en klachten vanwege reizigers (en in het bijzonder de reizigers met een beperkte mobiliteit) en anderzijds tot veiligheidsproblemen in het algemeen en tot sanitaire problemen in het bijzonder. De fietsen blokkeren immers al te vaak noodzakelijke toegangen, zowel tot de rijtuigen, de in- en uitgangen als tot de sanitaire installaties, die zijn uitgerust met het noodzakelijke water en zeep.

Om de trajecten tijdens de komende weken zo veilig mogelijk te laten verlopen, zijn onderstaande maatregelen van kracht:

• Er rijden bijkomende treinen naar toeristische bestemmingen als de kust en de Ardennen. Bij mooi weer wordt dit aanbod nog versterkt.
  • Plooifietsen kunnen gratis en op elke trein worden meegenomen, op voorwaarde dat ze tijdens de rit worden opgeborgen onder de stoel.
  • Met uitzondering van een aantal treinen van en naar de kust en de Ardennen kan iedereen zijn of haar fiets meenemen op de trein, mits zoals steeds te beschikken over een fietsticket, dat zowel online, aan een ticketautomaat of aan het loket te verkrijgen is. Dit ticket is tot eind dit jaar gratis.

De treinbegeleider moet voor het vertrek van de trein worden aangesproken. Hij of zij kan zeggen waar er nog plaatsen voor de fiets beschikbaar zijn. Indien het te druk is op de trein, kan de treinbegeleider weigeren dat de fiets wordt meegenomen. Groepen met fietsen zijn ten stelligste afgeraden. Alle informatie is terug te vinden op de NMBS-website.

• Vanaf zaterdag 18 juli en tot en met zondag 30 augustus worden de fietsen op de treinen van en naar de kust en op de treinen tussen Brussel en Aarlen alleen toegelaten
    • op de treinen die na 13 uur aankomen in een kuststation of in Aarlen.
    • op de treinen die voor 16 uur of na 20 uur vertrekken in een kuststation of in Aarlen.

Deze maatregel geldt op het volledige traject van de trein.

Voor de kust gaat het om de treinen van en naar de vijf kuststations (Oostende, Blankenberge, De Panne, Knokke en Zeebrugge), waar doorgaans ter plaatse makkelijk gebruik kan worden gemaakt van huur- en deelfietsen. Voor de Ardennen gaat het om treinen met vertrek in Brussel en met bestemming Aarlen of Luxemburg.

Reizigers wordt aangeraden de routeplanner van NMBS te raadplegen, om te weten om welke treinen het precies gaat.

Voor ieders veiligheid

NMBS dankt alle reizigers voor hun begrip. Deze maatregel moet er mee voor zorgen dat reizen met de trein ook tijdens de zomervakantie en in het vooruitzicht van de gratis Railpass voor iedereen veilig kan. Daarboven geldt dat reizigers vanaf 12 jaar verplicht een mondmasker moeten dragen, en dat vanaf het betreden van het station, op de perrons en in de trein.

NMBS blijft parallel onverminderd inzetten op de schoonmaak van haar treinen en stations. Daarbij wordt extra aandacht besteed aan het desinfecteren van oppervlakken die reizigers regelmatig aanraken; zoals tabletten, ticketautomaten, deurklinken of handrelingen van trappen en roltrappen. Er rijdt ook een maximum aantal treinen, toeristische treinen en treinen die bijkomend worden ingezet bij mooi weer. De treinen zelf rijden met een maximale samenstelling.

Vanaf volgend jaar zullen de multifunctionele rijtuigen van de M7-dubbeldekstreinen een betere oplossing kunnen bieden voor het eenvoudig plaatsen van fietsen in de trein.