Gent-Dampoort krijgt nieuwe overdekte fietsenstalling

Aantal fietsparkeerplaatsen verdubbelt: van ruim 2.200 naar ruim 4.400

NMBS start nog voor de zomer van 2021 met de bouw van een nieuwe overdekte fietsenstalling aan het station van Gent-Dampoort. Daarin zal plaats zijn voor ruim 4.400 fietsen, wat dubbel zoveel is dan in de huidige fietsenstalling. Tegen het einde van dit jaar moeten de werken klaar zijn.

De afgelopen jaren is het aantal fietsers sterk toegenomen, een evolutie die tijdens de coronacrisis nog is versneld. NMBS wil daarop inspelen, door te investeren in ruime en comfortabele fietsenstallingen. Zo kunnen reizigers hun fiets of bromfiets eenvoudig parkeren aan het station om daar over te stappen op de trein.

Capaciteit

De nieuwe fietsenstalling komt op de plaats van de huidige, aan de voorkant van het station. In tegenstelling tot de huidige zal de nieuwe fietsenstalling volledig overdekt zijn. Er zal plaats zijn voor ruim 4.400 fietsen, wat dubbel zoveel is dan de 2.200 plaatsen die er nu zijn.

De fietsenstalling zal zijn opgedeeld in verschillende zones. In elke zone zullen ook een aantal parkeerplaatsen zijn voor bromfietsen of voor grotere fietsen, zoals een bakfiets.

Een deel van de fietsenstalling, met plaats voor 700 fietsen, zal volledig afgesloten zijn en enkel toegankelijk voor reizigers met een MOBIB-kaart. Dat is een extra beveiliging, die interessant kan zijn voor reizigers die bijvoorbeeld met een duurdere elektrische fiets naar het station komen.

Het Fietspunt verhuist naar een centrale plaats in de fietsenstalling.

De huidige fietsenstalling aan het station Gent-Dampoort. De nieuwe wordt volledig overdekt en krijgt dubbel zoveel parkeerplaatsen © NMBS

Klaar tegen eind 2021

Nog voor de zomer van 2021 starten de werken aan de nieuwe fietsenstalling. De werken verlopen in verschillende fases; tegen het einde van dit jaar moet alles klaar zijn. Tijdens de werken komt een tijdelijke fietsenstalling ter hoogte van de huidige.

Treinaanbod

In het station van Gent-Dampoort nemen elke werkdag gemiddeld meer dan 6.000 reizigers de trein (aantal voor de coronacrisis). Elke werkdag stoppen er 180 treinen. Sinds december 2020 rijden er op zaterdagavond extra late treinen tussen Gent en Lokeren en tussen Gent en Eeklo. Deze treinen stoppen ook in Gent-Dampoort.