Nieuwe parking en fietsenstalling voor station Schoonaarde

5 februari 2021 - Aan het station van Schoonaarde kunnen de treinreizigers gebruik maken van een nieuwe fietsenstalling en autoparking. Daardoor is het voor de reizigers comfortabeler om hun fiets of auto te parkeren aan het station en over te stappen op de trein.

De nieuwe fietsenstalling telt een honderdtal plaatsen, is volledig overdekt en ruimer dan de vorige. De autoparking is heraangelegd en volledig verhard. Er zijn 84 parkeerplaatsen, waaronder ook zes plaatsen voor reizigers met een beperkte mobiliteit. De werken hebben één jaar geduurd en moeten in tegenstelling tot de niet-verharde parking die er daarvoor was meer comfort bieden aan de reizigers.

Ook het stationsplein is vernieuwd. Daarbij werd de riolering gescheiden aangelegd, zodat het stationsgebouw en de enkele woningen in de straat het hemelwater en afvalwater apart kunnen afvoeren naar de openbare riolering. De aanplanting van het groen moet nog gebeuren, rekening houdend met de plant- en zaaimomenten.

NMBS en het lokaal bestuur Dendermonde investeerden samen meer dan 500.000 euro in het nieuwe stationsplein, de nieuwe fietsenstalling en de vernieuwde autoparking.

In het station van Schoonaarde nemen elke week gemiddeld 1.500 reizigers de trein (aantal voor de coronacrisis). Elk uur stoppen er twee 2 L-treinen, één richting Mechelen en één richting Zeebrugge, met haltes in Gent en Brugge. Tijdens de ochtend- en avondspits wordt dit aanbod versterkt met twee piekuurtreinen van en naar Gent.

Leen Dierick

Schepen Dendermonde