NMBS bestelt 200 bijkomende M7-dubbeldeksrijtuigen

130 autonoom toegankelijke rijtuigen en 68 rijtuigen met een stuurpost en plaats voor fietsen en kinderwagens vullen de reeds bestelde 445 rijtuigen aan

NMBS heeft tweehonderd bijkomende M7-dubbeldeksrijtuigen besteld. Het gaat om 130 autonoom toegankelijke rijtuigen voor reizigers met een beperkte mobiliteit en 68 rijtuigen met een stuurpost en met plaats voor fietsen en kinderwagens. De raad van bestuur van NMBS heeft de bestelling bij het consortium Bombardier-Alstom vandaag bekrachtigd. Het gaat om een investering van zo’n 450 miljoen euro. In totaal tellen de 200 rijtuigen ruim 20.000 zitplaatsen.

De bestelling van de autonoom toegankelijke rijtuigen maakt deel uit van het nieuwe toegankelijkheidsbeleid van NMBS, dat als prioriteit heeft erop toe te zien dat reizigers met een beperkte mobiliteit maximaal autonoom de trein kunnen nemen. Daarvoor moeten onder meer zowel de perrons als de treinen dezelfde instaphoogte hebben. Dat was met de eerste bestelling van M7-rijtuigen, die dateert van december 2015, jammer genoeg niet het geval. Daarom besliste NMBS om voor toekomstige leveringen het ontwerp van rijtuigen aan te passen.

Autonoom toegankelijk

In dat kader gaat NMBS nu 130 autonoom toegankelijke rijtuigen bestellen. Deze rijtuigen zullen een toegangsdeur hebben met een instaphoogte van 76 centimeter, wat ook de Europese referentiehoogte is voor nieuwe perrons. Als de deur opent zal een uitschuiftrede de afstand tussen perron en trein overbruggen, zodat reizigers met een beperkte mobiliteit zelfstandig en veilig kunnen in- en uitstappen. Deze rijtuigen krijgen ook een aangepast toilet en intercomsysteem voor rolstoelgebruikers.

Het consortium Bombardier-Alstom heeft zich geëngageerd om de eerste autonoom toegankelijke rijtuigen te leveren in 2024. Zo zal elke M7-trein kunnen rijden met een autonoom toegankelijk rijtuig, aangevuld met een stuurrijtuig dat plaats biedt aan reizigers en fietsen.

De betrokken belangenorganisaties zoals UNIA, de Hoge Raad voor Personen met een Handicap en CAWaB zijn over het ontwerp van dit nieuwe rijtuig uitgebreid geconsulteerd. Er werd maximum met hun verzuchtingen rekening gehouden.

Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit:Ik ben tevreden dat NMBS 130 nieuwe treinrijtuigen bestelt die voor iedereen toegankelijk zijn. Dat is mijn ambitie voor het spoor: meer treinen, treinen en stations die beter toegankelijk zijn voor elke Belg, dus ook voor mensen in een rolstoel, ouders met een kinderwagen of andere reizigers met een beperkte mobiliteit, of voor wie een fiets meeneemt. Voor de toekomst vraag ik dat vanaf nu elke treinbestelling aan die toegankelijkheidscriteria voldoet. Dat past helemaal in de visie van de regering om over te schakelen naar meer toegankelijke en duurzame mobiliteit.”

Extra plaats voor fietsen en kinderwagens

Tegelijkertijd met de autonoom toegankelijke rijtuigen bestelt NMBS 68 rijtuigen met een stuurpost en met een multifunctionele ruimte. Door in deze ruimte te werken met klapstoelen bieden deze ook plaats aan onder meer fietsen en kinderwagens.

Meer comfort en capaciteit

De 200 bijkomende rijtuigen komen bovenop de 445 M7-rijtuigen die in 2015 zijn besteld en volop geleverd worden. Tegen het einde van dit jaar zullen veertig rijtuigen zijn geleverd. In 2021 komen er daar nog eens 150 bij.

De M7-treinen zullen voornamelijk worden ingezet voor de IC-verbindingen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding doorkruisen. Door daar meer dubbeldekstreinen in te zetten, verhoogt NMBS de capaciteit van en naar Brussel zonder dat daarvoor de spoorcapaciteit moet worden uitgebreid.