NMBS krijgt Europese subsidie voor upgrade ETCS niveau

Het waarborgen van de veiligheid van haar reizigers is een van de belangrijkste bekommernissen van NMBS. Zij zet dan ook de installatie en upgrade van het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System) op haar treinen voort. Dit is een automatisch beveiligingssysteem voor treinen dat permanent garandeert dat de trein de veilige snelheid en veiligheidsafstand niet overschrijdt. NMBS krijgt daarvoor de steun van de Europese Unie, die haar zojuist via het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) een subsidie van 2,4 miljoen EUR heeft toegekend voor de migratie van vier voertuigen naar de nieuwe ETCS-versie. Deze voertuigen zullen als prototype dienen met het oog op een migratie op grotere schaal vanaf 2023.

Het door de Europese Commissie opgerichte INEA ​ besliste om NMBS financieel te steunen in de verdere implementatie van het veiligheidssysteem ETCS. Het gaat om de migratie van ​ ​ vier prototypes (die momenteel beschikken over ETCS baseline 2) naar ETCS level 2, baseline 3. Het betreft hierbij een locomotief T18-19, een Desiro-motorstel, een stuurpostrijtuig type M6 en een stuurpostrijtuig type I11.

Concreet betekent dit voor NMBS ​ een stevige duw in de rug voor de geplande upgrade van de veiligheidssystemen van 120 locomotieven (type T18-19), 305 Desiro-motorstellen en 85 stuurpostrijtuigen (type M6 en I11). Deze voertuigen zijn bedoeld om in België te rijden, maar ook om de grens over te steken naar Luxemburg, Nederland, Duitsland en Frankrijk. De ontwikkeling van deze prototypes draagt dus bij tot een verhoogde interoperabiliteit op het Europese net en zal de efficiëntie en veiligheid van het grensoverschrijdend verkeer verhogen.