NMBS lanceert een nieuw openbaar stiptheidsdashboard, inclusief informatie over de eigen trajecten van reizigers

Stiptheidsrapport van NMBS is voortaan een online platform, met een tool om de dagelijkse stiptheid van elke trein te communiceren.

Elke maand publiceert NMBS op haar website een algemeen stiptheidsrapport voor de afgelopen maand. Hoewel deze gegevens nuttig zijn om de evolutie van de globale stiptheid van de treinen te evalueren, weerspiegelen ze niet noodzakelijk de persoonlijke ervaring van de reiziger. In haar streven naar transparantie , biedt NMBS hen nu een tool waarmee ze de stiptheid kunnen bekijken van hun eigen dagelijkse trajecten.

Naast de globale jaarlijkse en maandelijkse stiptheid, kan dankzij deze website de evolutie van de stiptheid van elke trein afzonderlijk gevolgd worden. NMBS wil zo meer transparantie bieden over de stiptheidscijfers en deze op termijn voor elke trein afzonderlijk integreren in de realtime-informatie, bijvoorbeeld via de routeplanner op de NMBS-app of -website.

Getest door de reizigers

Het project maakte het voorwerp uit van een kwalitatief onderzoek onder de regelmatige reizigers, met als doel het te optimaliseren op basis van hun mening en reactie op de aangeleverde informatie. Deze site is evolutief en zal doorheen de tijd verder worden aangevuld.

Transparant, duidelijk en gemakkelijk toegankelijk

Dit nieuwe platform is toegankelijk via de NMBS-website, of direct via het adres https://punctuality.belgiantrain.be/.

Door op het dashboard bovenaan op 'Alle treinen' te klikken, krijgen de reizigers de globale stiptheidsgegevens per maand te zien. Met de nieuw geïntegreerde tool 'Mijn trein' kunnen ze de stiptheid van hun eigen trein per dag bekijken. De pendelaars kunnen zo de dagelijkse stiptheid van hun persoonlijke treinritten controleren.

Deze site werd geoptimaliseerd voor de meest gebruikte browsers en kan gemakkelijk geraadpleegd worden op alle schermtypes - computers, smartphones en tablets.

In de maand juni 2020 bedroeg de stiptheid 94,4%, ten opzichte van 89,0% in dezelfde periode vorig jaar. Dat brengt de totale stiptheid tijdens het eerste halfjaar op 93,4%.