NMBS past tarieven aan vanaf februari 2020

De Raad van Bestuur van NMBS heeft de tarieven goedgekeurd die van toepassing zullen zijn vanaf 1 februari 2020. NMBS blijft zich in haar strategie richten op het aantrekkelijker maken van de trein voor vrijetijdsreizigers, naast het klassieke pendelverkeer. Daarom blijven de prijzen van de vrijetijdsproducten voor jongeren ongewijzigd en mogen senioren voortaan ook tijdens alle weekends van de zomervakantie gebruik maken van hun voordelige seniorenbiljet.

In diezelfde logica blijft de gemiddelde prijsaanpassing (+1,53%) van het standaard- en weekendbiljet zelfs onder de gezondheidsinflatie (+1,87% in de referentieperiode juni 2018-juni 2019).

De aanpassing van de prijs voor de woon-werkabonnementen en de schoolabonnementen, waarvan de evolutie deels berust op de evolutie van gezondheidsindex, bedraagt 2,87%. De berekening van de aanpassing volgt de bepalingen van het beheerscontract. De afgeleide producten van de abonnementen – zoals de Campuskaart – kennen eenzelfde prijsaanpassing.

De gemiddelde prijsaanpassing voor alle andere producten, buiten de abonnementen, bedraagt 1,87%, in lijn met de gezondheidsindex.

De prijs van de vrijetijdsproducten gericht op jongeren (Go Pass 1, Go Pass 10 en Go Unlimited: vrij traject voor jongeren tot 26 jaar), alsook van de Rail Pass (vrij traject) blijft ongewijzigd.

De prijs van de Key Card (voor korte afstanden binnen een bepaalde zone) en het seniorenbiljet wordt met respectievelijk 0,30 EUR en 0,20 EUR per traject aangepast. Senioren kunnen voortaan ook tijdens alle weekends in juli en augustus (inclusief 15 augustus) gebruik maken van het seniorenbiljet: de vandaag bestaande beperking wordt dus opgeheven.

Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS

Met meer dan 900.000 reizigers per dag wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in BelgiĆ«. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.