NMBS start met een afhaalconcept voor versproducten uit de korte keten

10 mei 2021 - Vanaf de week van 10 mei kunnen reizigers en buurtbewoners via internet lokale groenten en fruit bestellen en hun producten één keer per week komen afhalen in het station. In Vlaanderen komt er een proefproject in het station Gent-Sint-Pieters.

Bestellen via internet, afhalen in het station

NMBS wil lokale projecten aanmoedigen die oog hebben voor de nieuwe gewoonten van de consument en de milieu-uitdagingen. Daarom start ze in vier stations met een proefproject waar verse producten uit de korte keten kunnen worden afgehaald. Concreet komt er in elk van de vier stations een afhaalpunt waar je wekelijks lokale voedingsproducten - voornamelijk groenten en fruit – kan afhalen die je vooraf online bestelde. Geïnteresseerden zullen de producten dus op voorhand kunnen bestellen op een specifieke website en hun bestelling een keer per week kunnen oppikken in het station, bijvoorbeeld na het werk, op weg naar huis.

In Vlaanderen gaat het project vanaf 21 mei van start in het station Gent-Sint-Pieters. Ook in het station Luik-Guillemins komt er een project, vanaf 20 mei, net als in de stations ‘s-Gravenbrakel en Ottignies, telkens vanaf 21 mei.

De offerteaanvraag die in september 2020 werd uitgeschreven, leverde een veertigtal reacties op. Voor het station Gent-Sint-Pieters wees NMBS de opdracht na analyse toe aan de firma ‘Voedselteams’:

• Waar? ​
    Op het stationsplein
  • Wanneer?
    Elke vrijdag tussen 15.30 en 17.30 uur
  • Bestellen mogelijk vanaf woensdag 12 mei
  • Eerste verdeling: op vrijdag 21 mei
  • Bestellen kan op: https://localfoodworks.eu/store/2868

De organisaties van lokale producenten werden geselecteerd op basis van de volgende criteria:

• een gevarieerd en kwaliteitsvol aanbod, hoofdzakelijk bestaande uit groenten en fruit, dat ook kan worden aangevuld met andere voedingsproducten (zoals brood, honing enz.);
  • minstens 70% lokale voedingsmiddelen, geproduceerd binnen een straal van maximaal 30 km;
  • een ergonomische en eenvoudige website, waar online kan worden besteld en betaald;
  • de mogelijkheid om één dag per week, gedurende twee tot drie uur, aan het eind van de dag, wanneer iedereen met de trein terug naar huis keert, een productafhaling te organiseren.

Het project zal in eerste instantie gedurende een jaar lopen. Afhankelijk van het succes kan het worden verlengd of zelfs worden uitgebreid naar andere stations.

Georges Gilkinet, Vicepremier en Minister van Mobiliteit: “Levendige stations: dat is wat ik als minister en ook als pendelaar wil. Met verse, lokale en kwaliteitsvolle producten die je in je station kan afhalen, kunnen de reizigers van NMBS nu het nuttige met het aangename combineren. Ik ben tevreden over deze actie met producten uit de korte keten, die binnenkort in 4 proefstations start. Ik hoop vooral dat dit nadien in andere stations uitgerold kan worden. Dat is goed voor de reiziger, voor de lokale producent en voor het milieu.”