NMBS verkoopt het Arsenaal in Gentbrugge en is op zoek naar tijdelijke invulling

29 maart 2021 - NMBS gaat over tot de verkoop van haar voormalige centrale werkplaats te Gentbrugge, bijgenaamd “het Arsenaal. Ze werd opgericht in 1881 en is daarmee de oudste Vlaamse spoorwegwerkplaats. De werkplaats (destijds gekend als de “Atelier Central de Réparation) stond in voor de herstelling van stoomlocomotieven en goederenwagens.

Het gaat om een projectsite van bijna 13 ha met het potentieel om tot de nieuwe “Tour & Taxis”-wijk van Gent uit te groeien.
De site is gelegen in de wijk Moscou, een wijk in de Gentse deelgemeente Gentbrugge. Door zijn strategische ligging in de Gentse stadsrand heeft de site potentieel om zich verder te ontwikkelen tot een belangrijk stedelijk knooppunt.

In samenwerking met NMBS en de Stad Gent ontwikkelde een studiebureau een toekomstvisie voor de Arsenaalsite. De krachtlijnen van deze studie werden reeds goedgekeurd door het stadsbestuur.
De studie toont aan dat de Arsenaalsite ruimte biedt voor:

• ±113.000 m² ruimte aan nieuwbouw
  • ± 36.000 m² bestaande gebouwen om te herbestemmen

Deze gigantische site is omringd door een woonwijk en handelszaken.
De mogelijke invullingen zijn talrijk: wonen, commercieel, kantoren, crèche, school, ateliers en KMO.

NMBS op zoek naar tijdelijke invulling

NMBS lanceert een oproep voor een tijdelijke invulling van de site, in afwachting van de verkoop en de ontwikkeling ervan.

Tijdens de ontwerpfase van de stadsontwikkeling (nieuwbouw en herbestemming van bestaande gebouwen) kan een site echter tijdelijk een andere bestemming krijgen.

NMBS is daarom ook zoek naar een concessiehouder die tot 31 december 2025 activiteiten wil opzetten die voor de wijk en haar inwoners een meerwaarde kan vormen. Kortom, activiteiten die extra dynamiek en animatie aanbrengen en op die manier leegstand en verwaarlozing van de site vermijden. In elk geval dient de tijdelijke invulling een duidelijke link te hebben met de definitieve (thema’s bedrijvigheid, onderwijs, gemeenschapsvoorzieningen en cultuur).

Voor meer informatie: