NMBS voert vanaf zondag 13 december haar nieuwe treinaanbod in

Nieuw vervoersplan 12/2020 – 2023 : 1000 bijkomende treinen per week, waarvan 200 tijdens het weekend

• Nieuwe IC-verbindingen
  • Meer treinen op bestaande verbindingen
  • Extra vroege en late treinen rond de steden
  • Uitbreiding voorstedelijke treinaanbod

Vanaf zondag 13 december 2020 breidt NMBS haar treinaanbod tegen 2023 uit met 4,7%. Er komen nieuwe IC-verbindingen, meer treinen op de bestaande verbindingen en extra vroege en late treinen rond de steden. Ook het voorstedelijke treinaanbod rond Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi wordt verder uitgebreid. Reizigers kunnen via de online routeplanner van NMBS nagaan wat dit betekent voor hun traject.

De uitbreiding met 4,7% van het treinaanbod verloopt in verschillende fases. Dat is nodig om rekening te houden met de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. De eerste fase start op zondag 13 december, dan wordt al een groot deel van de projecten uitgevoerd. Tegen 2023 moeten alle uitbreidingen van kracht zijn, wat in vergelijking met het huidige vervoersplan neerkomt op 3,77 miljoen aan bijkomende treinkilometers per jaar.

1.000 bijkomende treinen per week

Dankzij het nieuwe treinaanbod zullen er tegen 2023 elke week bijna duizend bijkomende treinen rijden. Op een gemiddelde weekdag gaat het om 161 bijkomende treinen. Dat betekent dat op een aantal lijnen de frequentie - het aantal treinen per uur - wordt uitgebreid. Tegen 2023 zal tijdens de spits meer dan 90% van de reizigers de trein kunnen nemen in een station met minstens twee treinen per uur.

Ook tijdens het weekend wordt het treinaanbod uitgebreid. Op een zaterdag gaat het tegen 2023 om 97 bijkomende treinen. Op een zondag zijn dat er 92.

Sophie Dutordoir, CEO NMBS: “We blijven sterk geloven in de rol en de toekomst van het spoor. De trein blijft immers het meest veilige, duurzame en comfortabele vervoersmiddel. Over een paar jaar zullen we ondanks de toename van het telewerken opnieuw aan het recordaantal reizigers van 2019 zitten en horizon 2030 gaan we uit van een groei van meer dan vijftien procent. De komende jaren zetten we naast stiptheid verder in op sanitaire maatregelen, comfort, toegankelijkheid en aanbod. Deze maand december worden er 50 nieuwe projecten geïmplementeerd: er komen extra vroege en late treinen rond de steden, nieuwe verbindingen tussen de steden en een uitbreiding van de frequentie op bestaande verbindingen.”
Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: “We willen, samen met de regering en met NMBS, stap voor stap het treinaanbod verbeteren. Dit nieuwe aanbod moedigt pendelaars en families aan om hun wagen te laten staan voor veiliger, goedkoper en minder vervuilend vervoer. Dit ​ nieuwe uitgebreide treinaanbod van NMBS, waarbij er ook meer treinen per uur zullen rijden, is een mooie eerste stap naar de multimodale samenleving die we willen bouwen. Deze visie en deze stap vooruit passen in de ambitie voor de trein die ik deze legislatuur wil verwezenlijken.”

Intermodaliteit

Het nieuwe vervoersplan is afgestemd met de regionale vervoersmaatschappijen, zodat hun dienstregelingen aansluiten op die van NMBS en reizigers naadloos kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.

De uitbreidingen werden ook regelmatig afgestemd met de reizigersverenigingen, gewesten, burgemeesters en lokale verkozenen.

Nieuw in december 2020

• Op werkdagen:
    • Bijkomende IC-verbinding Kortrijk – Schaarbeek, met haltes in Oudenaarde, Zottegem, Burst, Denderleeuw, Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Noord.
    • Versterkt aanbod:
      • De IC-treinen De Panne – Gent rijden ook tijdens de schoolvakanties tot Antwerpen.
      • De IC-treinen Kortrijk – Brussel – Welkenraedt stoppen voortaan ook in Ans.
      • De IC-treinen Luik-Guillemins – Gouvy – Luxemburg rijden voortaan elk uur en stoppen ook in Esneux.
      • De S-treinen Zottegem – Brussel – Dendermonde stoppen voortaan in het nieuwe station van Anderlecht.
      • De S-treinen Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas rijden voortaan om het halfuur. Tijdens de spits stopt deze trein ook in Nieuwkerken-Waas.
      • De S-treinen Ottignies – Charleroi – Namen – Jambes rijden voortaan ook tijdens de daluren tot Waver en stoppen ook in Limal en Bierges-Walibi.
      • De S-treinen Luik – Verviers rijden verder tot Luik-Saint-Lambert.
      • De L-treinen Bergen – Doornik rijden verder tot Moeskroen en stoppen ook in Froyennes.
      • De P-treinen Wezet – Brussel-Zuid stoppen voortaan ook in Leuven. Leuven krijgt daardoor tijdens de ochtendspits twee bijkomende snelle verbindingen naar Brussel, tijdens de avondspits twee vanuit Brussel.
      • Nieuwe P-treinen tussen Blankenberge en Kortrijk.
      • Bijkomende P-treinen tussen Gembloux en Jemeppe-sur-Sambre.
      • Twee P-treinen tussen Brussel en Mol worden verlengd tot Neerpelt. Het gaat om één P-trein ’s morgens richting Brussel en één P-trein ’s avonds vanuit Brussel (vanaf juni 2021, na voltooiing elektrificatiewerken door Infrabel).
    • Extra vroege en late treinen rond de steden:
      • Extra late treinen van en naar Luik, Namen, Bergen en Charleroi.
      • Extra vroege IC-trein van Antwerpen-Centraal naar Turnhout.
      • Extra late trein van Brussel naar Mechelen.
  • Tijdens het weekend:
    • Versterkt aanbod:
      • De IC-treinen Mechelen – Leuven stoppen voortaan ook in Hever.
      • De S-treinen Gent-Sint-Pieters – Geraardsbergen stoppen voortaan ook in Landskouter en Balegem-Zuid.
      • De S-treinen Zottegem – Brussel - Schaarbeek rijden voortaan ook tijdens het weekend en stoppen in het nieuwe station van Anderlecht en in de stations van Hillegem, Terhagen, Ede en Welle.
      • De S-treinen Luik-Guillemins – Waremme stoppen voortaan ook in Bleret en Voroux.
      • De L-treinen Gent-Sint-Pieters – Brugge – Zeebrugge-Strand rijden voortaan elk uur tussen Brugge en Zeebrugge-Strand.
      • De L-treinen Geraardsbergen – Bergen rijden voortaan verder tot Quévy en stoppen ook in Frameries en Genly.
      • De L-treinen Libramont – Virton rijden om de twee uur verder tot Aarlen via Aubange en Athus (vanaf mei 2021, na voltooiing werken door Infrabel).
    • Extra late treinen van en naar Gent-Sint-Pieters (op zaterdag).

In de periode 2021 – 2023 (exacte timing te bepalen)

• Op werkdagen:
    • Nieuwe IC-verbindingen:
      • Een nieuwe snelle IC-verbinding Antwerpen-Centraal – Hasselt.
      • Een nieuwe IC-verbinding Leuven – Ottignies – Charleroi-Zuid, met halte in het nieuwe station Fleurus, dat per bus voor een vlotte verbinding zal zorgen met Brussels South Charleroi Airport.
    • Versterkt aanbod:
      • De IC-treinen tussen Antwerpen-Centraal en het station Noorderkempen rijden om het halfuur.
      • De S-treinen Eigenbrakel – Brussel-Schuman – Leuven rijden ook tijdens de daluren verder tot Landen.
      • De S-treinen Zottegem – Brussel, met halte in het nieuwe station van Anderlecht, rijden om het halfuur.
      • De S-treinen Luik-Guillemins – Verviers rijden om het halfuur.
      • De S-treinen Waremme – Luik-Guillemins rijden tijdens de daluren verder tot Seraing en Flémalle-Haute.
    • Verdere uitbreiding van het aantal extra vroege en late treinen rond Gent, Luik-Guillemins, Charleroi en Namen.
  • Tijdens het weekend:
    • Versterkt aanbod:
      • De IC-treinen Hasselt – Leuven – Brussels Airport-Zaventem – Antwerpen-Centraal rijden ook op zondag elk uur tussen Leuven en Hasselt.
      • De S-treinen tussen Antwerpen-Centraal en Essen en tussen Antwerpen-Centraal en Puurs rijden op zaterdag twee keer per uur.
      • De S-treinen Ottignies – Charleroi-Zuid rijden om het uur in plaats van om de twee uren.
    • Extra vroege en late treinen rond de steden:
      • Op zaterdag- en zondagavond een bijkomende trein tussen Oostende en Kortrijk, in beide richtingen.
      • Een extra vroege trein tussen De Panne en Gent (op zaterdag).