Omgevingsvergunning voor verdere vernieuwing Gent-Sint-Pieters

De Vlaamse overheid heeft een omgevingsvergunning verleend voor de verdere vernieuwing van het station Gent-Sint-Pieters. De plannen daarvoor werden begin vorig jaar aangepast en zorgen voor een functioneel, autonoom toegankelijk en comfortabel station voor de reizigers. 'TM Antwerpse Bouwwerken - Valens - EEG' werd door NMBS als aannemer weerhouden en nog voor het einde van de zomer met de werken starten. De streefdatum voor het einde van de werken is eind 2027.

Deze tweede fase van de vernieuwing van het station omvat de sporen 1 tot en met 7. Deze krijgen een volwaardige overkapping, één die het comfort van de reizigers in alle weersomstandigheden garandeert en architecturaal aansluit bij de gebouwde overkapping over de al vernieuwde perrons.

Autonoom toegankelijk

Dankzij de vernieuwing wordt het station autonoom toegankelijk. De perrons worden verhoogd tot 76 centimeter, wat overeenstemt met de instaphoogte van de nieuwste treinen, waardoor reizigers eenvoudig in en uit de trein kunnen stappen. Naar elk perron komen naast twee roltrappen ook twee liften, zodat ook reizigers met een beperkte mobiliteit of geladen met een kinderwagen of met zware bagage eenvoudig naar alle perrons kunnen.

17.000 fietsparkeerplaatsen

Er komt in Gent-Sint-Pieters ook een forse uitbreiding van het aantal ondergrondse fietsparkeerplaatsen. Doordat de beschikbare ruimte beter wordt benut en gebruik wordt gemaakt van etagerekken komen er maar liefst 17.000 fietsplaatsen.

Dimitri Temmerman Woordvoerder NMBS
Gisèle Rogiest Woordvoerder Project Gent-Sint-Pieters

Met meer dan 900.000 reizigers per dag (voor de COVID-19 crisis) wenst NMBS de oplossing te zijn voor een comfortabele en duurzame mobiliteit in BelgiĆ«. Haar streefdoel zijn tevreden klanten die de trein als een evidente oplossing voor hun mobiliteitsbehoeften zien. NMBS investeert daarom in een klantgericht vervoersmodel, stipte en goed onderhouden treinen en comfortabele en functionele stations die naadloos aansluiten op andere intermodale vervoersmodi. NMBS telt 18.400 medewerkers die samen elke dag opnieuw de klant centraal stellen.