Trein- en stationsmedewerkers begroeten reizigers in hun nieuw uniform

Blauw is na tien jaar het nieuwe grijs

Vanaf vandaag dragen de meer dan 4.000 trein- en stationsmedewerkers van NMBS hun nieuwe – blauwe – uniform. Dat moet professioneel en tijdloos ogen, en vooral praktisch zijn voor de medewerkers en duidelijk herkenbaar voor de treinreizigers. De omstandigheden vereisen dat het nieuwe uniform nu wordt aangevuld met een bijpassend donkerblauw mondmasker.

Met het nieuwe uniform verdwijnt het grijze uniform na tien jaar uit de stations en treinen. Niet alleen de mode is de afgelopen jaren veranderd, ook de identiteit van NMBS en alles wat daarbij hoort is geëvolueerd. Het nieuwe uniform vertaalt dat naar de outfit van onze medewerkers.

In november vorig jaar werden de verschillende kledingstukken al een maand lang getest door een dertigtal medewerkers, waarna nog een aantal zaken werd aangepast. Zo zijn onder meer de broek- en jaszakken groter gemaakt en werden de kepie en het hoedje voor de treinbegeleiders aangepast.

Nog een verandering in vergelijking met de test vorig jaar is dat het uniform wordt aangevuld met een donkerblauw mondmasker met daarop het NMBS-logo.

Het nieuwe uniform wordt aangevuld met een bijpassend donkerblauw mondmasker © NMBS

Makkelijk herkenbaar voor de reiziger

Voor het nieuwe uniform deed NMBS na een openbare aanbesteding een beroep op het Belgische modehuis Xandres NV. Ook voor het ontwerp van het mondmasker werd een aanbesteding gelanceerd.

Het uniform wordt gedragen door zo’n 4.300 NMBS-medewerkers. Het gaat om de treinbegeleiders, de onderstationschefs en de loketbedienden. Zij werden zowel bij de keuze als bij de ontwikkeling van het uniform betrokken. Ook aan de reizigers werd gevraagd naar welk ontwerp hun voorkeur uitging.

Bij de keuze van het uniform werd gekeken naar zowel de kwaliteit, het design, de functionaliteit als de herkenbaarheid.

Voor de medewerkers op het terrein is het belangrijk dat ze duidelijk herkenbaar zijn voor de reizigers © NMBS

NMBS-blauw

Er zijn verschillende kledingstukken, met zowel een winter- als een zomerversie. Nieuw is dat de dames naast een broek of een rok ook een kleedje kunnen dragen. Blauwe tinten staan centraal: zo zijn de mantel en blazer donkerblauw, het hemd van de treinbegeleiders lichtblauw en dat van het stationspersoneel felblauw. Het NMBS-logo staat zowel op de borst als op de kepi of het hoedje.

Duurzaam

Ook het ecologische en maatschappelijke aspect speelde een rol bij de keuze van het uniform. NMBS legt daarom strikte voorwaarden op aan de fabrikant, en dat zowel voor de keuze en de kwaliteit van de materialen als voor de arbeidsvoorwaarden.

Kledingstukken die niet langer worden gedragen zullen door het modehuis worden gerecycleerd tot isolatiemateriaal of andere duurzame oplossingen. Ook de oude uniformen worden gerecycleerd.